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「第53回公益社団法人日本広告写真家協会公募展(APAアワード2025)」に寄せて

本年も「APAアワード2025」にご応募頂きありがとうございました。APAは広告写真家の親睦団体として1958年に生まれました。日本経済の高度成長の波に乗り、広告も多種多様に発展を遂げ、多くの著名な広告写真家が輩出されました。その後1989年に社団法人、2012年に公益社団法人化され、今年で創立67年目を迎えます。当初は優秀な新人広告写真家を発掘するために設けられた公募展でしたが、2006年より協会の主幹事業として公益的観点からその年の優れた写真を中心とした広告写真をアーカイブ化するというプロジェクトも担う「APAアワード」として新たにスタートいたしました。それまで別々に開催していた写真作品部門と広告作品部門を併合し、写真表現の質的向上を図ると共に、その時代を代表する広告作品を歴史的遺産として後世に残す役割を果たしています。

新型コロナウイルス感染症は収まって参りましたが、ロシアのウクライナ進攻に北朝鮮も協力するという恐ろしいニュースが入って来ました。また、イスラエルとハマスの戦闘も長期化するなど不安定な世界情勢、アメリカの思想的分断、物価の高騰等、経済的な影響も依然として深刻な状況にあり、このような事態は広告業界にとっても多難の時代となり、経済界の旗振り役である広告写真家にも甚大な影響を与えています。

また、今世紀には急速なデジタル化に伴い、新聞・雑誌・ポスター等の紙媒体は減少し、変わってWEB広告、デジタルサイネージ等々の媒体が急増しています。かつて広告が大衆のエンターテインメントとして成り立っていた時代もありましたが、今、各種SNSの普及によりマスメディアからの情報の伝達ではなくパーソナルコミュニケーションの傾向も増えております。映像制作ツールもフィルムカメラからスマートフォン等へ大きく進化して、更にはCGやAIでも画像を作れる時代がやって来ました。今後更なる制作ツールが出て来るやもしれません。そういった時代の変化に広告写真家は一層敏感であらねばなりません。

コロナの影響でテレワークが増加しましたが、これをむしろ逆境とはせずAPAも組織的なDX (デジタルトランスフォーメーション)化に取り組んでおります。「APAアワード」もWEB上からの応募とオンライン審査に改革して今回4回目を迎えましたが、今後も一層システムアップを続けていく所存です。また、プロばかりではなく写真愛好家にも広く門戸を開き、素敵な写真を応募して頂ける事を祈念いたします。

「APAアワード2025」にエントリー頂きました皆様、並びに本事業にご賛同頂きご後援賜りました、経済産業省、文化庁、東京都、ご協力頂きました関係企業各位に深く感謝の意を表します。

Commemorating the 53rd Japan Advertising Photographers’ Association Exhibition (APA Awards 2025)

Firstly, I would like to extend a big thank-you to everyone who submitted works to the 2025 APA Awards. The Japan Advertising Photographers’ Association (APA) was established in 1958, a time when advertising in Japan was developing in a wide variety of ways and many famous advertising photographers were rising to prominence on the wave of rapid economic growth. APA became an Incorporated Association in 1989 and a Public Interest Incorporated Association in 2012, and this year, the Association will celebrate its 67th anniversary. In 2006, the Association launched a major project to archive advertising photography—particularly the excellent photography submitted to the contest (originally launched to acknowledge talented new advertising photographers) each year—and to benefit the public. In conjunction with this project, the Association combined the original photo contest and advertising contest into the Photography and Advertising Sections and relaunched the Awards. Today, the APA Awards play a key role in preserving the legacy of the advertising business for future generations by boosting the quality of photographic expression and preserving advertising photography typical of our times.

Just as we were relieved that the COVID-19 pandemic was under control, we received the terrible news that North Korea is cooperating with Russia’s invasion of Ukraine. In addition to the unstable world situation, such as the prolonged war between Israel and Hamas and the ideological division in the U.S., the economic situation, including soaring prices, also remains troubling. These circumstances have created a challenging business environment on multiple fronts for the advertising business, which in turn has had a significant impact on advertising photographers, whose work reflects global business trends.

As of the current century, in tandem with rapid digitalization, paper media such as newspapers, magazines, and posters have been on the decline, while other types of media, including Web advertising and digital signage, are rapidly taking their place. At one time, advertising was seen as a kind of entertainment, but with the spread of various social networking services, the majority of people today rely on personal communication instead of mass media for information. Image and video production tools have also evolved greatly from film cameras to smartphones and other digital devices. We are now in an era where CG and AI are used to create images, and we may see newer tools emerge in the future. Advertising photographers need to be acutely aware of such changes.

More people have made the switch to telecommuting due to the pandemic. Instead of looking at this trend as a form of adversity, however, we at the APA have embraced digital transformation (DX) throughout our organization. This is our fourth APA Awards since we began accepting online submissions and reforming our online screening process. We are also committed to continuously improving our systems. As it is our sincere wish to offer opportunities not only for professionals but also for amateur photography lovers, our award system is open to anyone with wonderful photos to offer.

In conclusion, I would like to once again extend my most profound appreciation to those who submitted works to the APA Awards 2025 contest, as well as to our sponsors, including the Ministry of Economy, Trade and Industry; the Agency for Cultural Affairs; the Tokyo Metropolitan Government; and to all associated companies.

白鳥真太郎

白鳥 真太郎

公益社団法人日本広告写真家協会
会長

SHIRATORI Shintaro

Chairman, Japan Advertising Photographers’ Association